Netajím se tím, že pravidelně brouzdám různými blogy věnovanými copywritingu, SEO a všeobecně marketingu na internetu. Kdo z nás "pisálků" to nedělá, že? A přiznávám se, že leckdy se nechávám inspirovat. Zrovna dnes jsem narazila na velice zajímavý článek Martina Šauera, který slovy klasických mistrů pera shrnuje časem prověřené zásady textařiny.
Jak tedy zní doporučení z úst klasiků?
George Orwell
Britský spisovatel, kdysi vyslovil velké moudro, které v reklamní textařině platí dvojnásobně. V jednoduchosti je krása a čtenáři jistě ocení, když větě porozumí hned při prvním čtení a nebudou ji muset louskat natřikrát. Není potřeba nikomu ukazovat, jak je čeština květnatý jazyk a jaká krásně složitá slova znáte. Snažte se být úderní a přesní ve vyjadřování.
Osobně se snažím řídit se principem "nejnižšího společného jmenovatele". To, co chci ve své práci sdělit, musí pochopit i ten nejprostší z prostých.
Ray Bradbury
Americký romanopisec (451 stupňů Fahrenheita rozhodně stojí za přečtení minimálně kvůli jeho pohledu na vývoj médií) se svým výrokem trefil do černého. Ještě nikdo se nestal skvělým pisálkem přes noc. Za každým zlepšením jsou hodiny práce, desítky, ne-li stovky popsaných stran.
Určitě to také znáte - po letech si přečtete své textíky, na které jste tehdy byli pyšní, a zhrozíte se. Ano, je krásné pozorovat svůj vývoj (obzvlášť pokud se zlepšujete).
Mark Twain
Myšlenku tohoto Američana můžeme úspěšně aplikovat nejen na reklamní textařinu, ale vlastně všechny texty, o které se v běžném životě pokoušíme.
Pokud se věnujete copywritingu, určitě mi dáte za pravdu, že napsat krátký, výstižný text s určitou informační hodnotou a snad i reklamním účinkem, dá zabrat mnohem víc, než několikastránková esej.
Případem samy pro sebe jsou slogany. Nad jednou větičkou můžete sedět i několik hodin a výsledek se přesto rovná nule. Ách jo... :)
Paul Coelho
Brazilský spisovatel určitě mluví ze svých bohatých zkušeností a jeho věta se hodí nejen pro copywriting, ale vlastně pro každé podnikání. Kdo nic nezkusil, nikdy nic nezískal, tak zkoušejte novinky, nebojte se použít nové neotřelé způsoby... Všechny pokusy, i ty nepodařené, jsou totiž velikou školou do budoucna.
Elmore Leonard
Americký scénárista určitě ví, o čem mluví. Zkusme si z jeho citátu vytáhnout něco i pro copywriting. Ve finálním textu by měly zůstat jen informace, které čtenáře skutečně zajímají. Na omáčku není nikdo zvědavý, lidé jsou líní číst, a tak jim vyhovte. Vyhněte se i populární slovní vatě. Opravdu není potřeba zástup přídavných jmen, naopak, méně je mnohdy více.
A když už jste opravdu v koncích a nevíte kudy kam, vzpomeňte si na citát anglického dramatika George Bernarda Shaw:
Tomu říkám dobrá rada nad zlato :)
Zdroj: Copywriter.cz
—————